Gepost op

Evoluon als muziektempel

evoluonHet in 1966 geopende Evoluon in Eindhoven wordt na 47 jaar ook poptempel. Op 27 september wordt het nog altijd futuristisch ogende gebouw ingewijd door, hoe kan het anders, twee oer-Eindhovense bands. D Deadly, de nieuwe band van Denvis Grotenhuis (ex-Spades, Denvis & teh Real Deal), en de veteranen van Candybar Planet presenteren er elk hun nieuwe album. De keuze om de releaseparty daar te houden is weloverwogen. Het iconische Evoluon staat afgebeeld op het inmiddels klassieke Eindhoven Rockcity-logo en zowel Denvis als Candybar Planet zijn, met onder anderen Peter Pan Speedrock, de trotse ambassadeurs. D Deadly trapt af met zijn gitaarplaat Everyone Gets The Song They Deserve, een fraai album dat mede is geproduceerd door Jon Auer (Posies, Big Star) die ook bij de presentatie van de partij is als gastgitarist. Daarna is het de beurt aan desert rockband Candybar Planet die 20 jaar (!) na de debuutplaat (32 Bitch) zijn tweede album Timelapse ten doop houdt. Zo fungeren de Eindhovenaren als wegbereiders voor naar verwacht talloze andere artiesten, zoals het legendarische Kraftwerk dat er in oktober drie allang uitverkochte optredens doet.

Geschiedenis

Het Evoluon was bedoeld als uithangbord voor de technologische vooruitgang en dan met name die aspecten daarvan waarbij het van oorsprong Eindhovense bedrijf Philips betrokken was. Het gebouw werd in 1966 ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van Philips aan de stad Eindhoven ‘aangeboden’. Het gebouw is van 1966 tot 1989 als educatief technologiemuseum in gebruik geweest, en trok in de jaren 1960 en 1970 grote bezoekersaantallen. Dit kwam mede omdat de bezoekers zelf mochten experimenteren en demonstratiemodellen konden bedienen. Dat was toen nog nieuw en vooral aantrekkelijk voor scholieren en andere jeugdigen. Veel scholen organiseerden traditioneel eenmaal per jaar een ‘reisje Evoluon’. Bovendien waren er in Nederland nog geen concurrerende techniekmusea. In de jaren 1970 en 1980 kwamen echter ook in andere steden dergelijke op techniek gerichte publieksmusea zoals in Amsterdam (eerst NINT en later NEMO). Hierdoor liepen de bezoekersaantallen naar het Evoluon elk jaar terug. De exploitatie en actualisering van de opstelling kostten veel geld en tenslotte kwam men in de rode cijfers. Ook met Philips (eigenaar van het gebouw) ging het in die jaren niet geweldig en het concern stootte bij grootscheepse reorganisaties veel onrendabele takken af. Volgens Philips werd het te kostbaar om de tentoonstellingen voldoende te actualiseren. Ondanks veel protest besloot de concern-directie, na jaren van geld toeleggen op het Evoluon, de tentoonstelling in het gebouw op te doeken en vanaf 1989 had het geen publieksfunctie meer. Daarna werden er op het omliggende terrein verschillende nieuwe gebouwen opgeleverd en sinds 1996 is het Evoluoncomplex een congres- en evenementencentrum. Van 2004 tot (11 maart) 2013 was de Stichting Vrienden van het Evoluon actief. Deze stichting streefde ernaar het Evoluon te herstellen als icoon voor technologie en vooruitgang. Sinds de zomer 2012 wil Philips het gebouw weer voor (tijdelijke) tentoonstellingen gebruiken. In dat jaar werd de aftrap gegeven met een expositie over het menselijk brein, in samenwerking met Discovery Center Continium in Kerkrade. Daarna volgen meer evenementen in samenwerking met Continium, alsmede met NEMO en met Technopolis in Mechelen (België). In 2013 zal de tentoonstelling Innovatie worden gehouden.

Videomateriaal

De bouw van het Evoluon:

Expositie Evoluon, deel 1

Expositie Evoluon, deel 2

Eén gedachte over “Evoluon als muziektempel

  1. Mooi om te zien dat het Evoluon weer publieksfuncties gaat krijgen, na al die jaren alleen als congres centrum gefungeerd te hebben.

    Zelf ben ik letterlijk opgegroeid met het Evoluon. In de jaren ’70 en ’80 waren er weken dat ik er dagelijks kwam. (ook dankzij de QSL kaart van het amateurradio station die gratis toegang gaf).

Reacties zijn gesloten.