little/one

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

motoindo

little/one

Berichtdoor motoindo » Vr Okt 16, 2015 4:00 pm

Wie tijdens de laatste freaksmeeting even ons knutselhok is binnengelopen heeft ze al kunnen zien en horen: de Little/One's. Als vergelijkings materiaal en bij gebrek aan passende stands heb ik ze even boven op een torentje 544 en 567 gezet die onlangs van een Revision/One 2015 voorzien zijn maar das iets voor een andere post 8)

Het zijn bij mijn weten de allerkleinste MFB ooit gemaakt - ik heb ook een variant met een 4 inch drivertje geprobeerd, zie mijn avatar op de piratelogic pagina, maar dat is toch net ff te klein om indruk te kunnen maken.

Dit topic is bedoeld om uiteindelijk tot een bouwpakket te komen zodat een ieder die dat wil er eentje kan nabouwen. Vandaar dat ik de twee volgende posts ook even heb gereserveerd zodat alle info straks mooi bij elkaar kan. Er zit wat mij betreft naar goed Piratelogic gebruik geen copyright op de bestanden, het is de bedoeling er een echt groepsding van te maken.

De drivers zijn nieuw en dus gewoon via de reguliere handel verkrijgbaar, het ombouwen van het woofertje naar een MFB variant kan met een piraatje of een opnemertje van Hans, en is niet moeilijker dan het opereren van een defecte MFB woofer zoals getoond tijdens de laatste meet. Het tweetertje is een neodym exemplaar met een naar mijn mening geweldige prijs/kwaliteit verhouding.

Afbeelding

mijn zoon dacht dat de grote aanstonden, niet dus, het waren de little/one's.

Afbeelding

16 x 17 x 27 cm, 4 liter. en ja, een super goor lelijk kastje met veels te rechte hoeken, geen verzonken drivers etc maar dat gaat natuurlijk veranderen.

Afbeelding

de tweekanaals ABC module die de boel aandrijft.
Laatst gewijzigd door motoindo op Zo Okt 18, 2015 5:57 pm, 7 keer totaal gewijzigd.
Chris Camphuisen
servicepunt amsterdam en omstreken
Bringing a product to market is like screwing a gorrilla. You aren't done until the gorilla's done.

motoindo

little/one : docs

Berichtdoor motoindo » Vr Okt 16, 2015 4:00 pm

Electronica:

Eagle 6.6.0 : klik
Analog engine : THAT 4315
Application note: Improving Loudspeaker Signal Handling Capability.
50-W Stereo (BTL) Class-D Audio Amp w/ SpeakerGuard™ : TPA3116

ABC module:

Afbeelding

Afbeelding

Drivers:
TS Parameters : woofer en tweeter

Woofer: skytronic-525-hi-fi-woofer yup, heftig groot magneetje met dito BL waarden. Alles met een kleiner aandrijfsysteem leidt tot mindere prestaties.
Afbeelding

Tweeter: Dayton Audio ND28F-6 1-1/8" Neodymium Dome Tweeter

Afbeelding
Laatst gewijzigd door motoindo op Zo Aug 07, 2016 4:43 pm, 10 keer totaal gewijzigd.
Chris Camphuisen
Bringing a product to market is like screwing a gorrilla. You aren't done until the gorilla's done.

motoindo

Re: little/one

Berichtdoor motoindo » Vr Okt 16, 2015 4:01 pm

reserved
Chris Camphuisen

Harrie

Berichtdoor Harrie » Vr Okt 16, 2015 9:51 pm

Geweldig, Chris :wink:
Ik had mooie kleine woofertjes voor zo'n project ( voor een nog kleiner "Baby One" ) , maar
die heb ik kado gedaan aan een goede vriend. Op zoek naar kleine woofers met grote magneet maar weer ..... :D
grt, Harrie
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541

esgigt

Berichtdoor esgigt » Vr Okt 16, 2015 10:37 pm

Gefeliciteerd met dit mooie product, Chris!
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)

sjonny

Berichtdoor sjonny » Vr Okt 16, 2015 10:43 pm

Kei skon Chris,

Heb ik net mijn 585 klaar kan ik weer beginnen :D
Zonder gekheid, ziet er mooi uit en klinkt nog mooier.

Mmmh als ik nou eens....... :mrgreen:

John
Eeeeeuh das ook leuk maar waar zal ik nu eens aan beginnen?

motoindo

Berichtdoor motoindo » Vr Okt 16, 2015 11:37 pm

Harrie schreef:Ik had mooie kleine woofertjes voor zo'n project ( voor een nog kleiner "Baby One" )

wie weet ... ik denk dat de magneetjes een beetje te klein zijn, maar als fullrange in een FAST kan natuurlijk ook nog 8)

sjonny schreef:Mmmh als ik nou eens....... :mrgreen:

.... wat inruil 8)

esgigt schreef:Gefeliciteerd met dit mooie product, Chris!

ons product !
Chris Camphuisen

sjonny

Berichtdoor sjonny » Zo Okt 18, 2015 12:22 pm

Als ik nou eens....

Tja,
Inruil nou nee,gewoon erbij :)

Zal eens kijken of ik nog tijd en plaats heb/kan maken.
Vind ze wel heel leuk.

John
Eeeeeuh das ook leuk maar waar zal ik nu eens aan beginnen?

motoindo

Berichtdoor motoindo » Zo Okt 18, 2015 1:19 pm

sjonny schreef:Inruil nou nee,gewoon erbij :)

Veel plek nemen ze niet in - zet ze gewoon eens neer in de huiskamer, kans is dat je partner dan zegt Kijk, dat zijn nou leuke kleine speakertjes, die mag je van mij wel laten staan :D :D

Voor de techneuten : de ABC die de Little/One aandrijft is voorzien van een dynamisch rumble filter wat er voor zorgt dat de bassweergave aangepast wordt aan het geluidsvolume. Als ie zacht staat dan schuift het rumblefilter punt op naar een herts of 10 wat geleidelijk oploopt naar 70 hz naarmate er meer decibellen geproduceerd worden.

Omdat te bereiken heb ik een analog engine van THAT corp in de subtractieve tak van een tweede orde linkwits riley gehangen. De HPF tak daarvan wordt gefilterd op 70hz en gaat rechtstreeks de MFB loop in. Het na aftrekken verkregen LPF signaal gaat eerst door een blackmer VCA en wordt daarna weer samengevoegd met het HPF signaal. De in de analog engine ingebouwde RMS detector kijkt naar de output van het LPF signaal en knijpt op basis daarvan de toevoer van het sublaag af. Het idee is gebaseerd op deze appnote waarbij ik de allpass truc heb toegevoegd om tot een volledige 12dB demping te kunnen komen.

Het resultaat is een kastje wat wanneer het wat harder gezet wordt niet gaat klapperen door een te lage rumble filter instelling en dat dat lekker klinkt hebben een aantal van jullie reeds kunnen proeven 8)

Ik heb inmiddels ook samples van een draadversie binnen die ik in de - jaja, complete draad - 541/one wil toepassen.
Chris Camphuisen

Turbo.d

Berichtdoor Turbo.d » Zo Okt 18, 2015 2:05 pm

Stoer hoor weer zo´n projectje, het is alleen jammer dat ik zelf niet zulke mooie kastjes kan maken zodat ik ze ook daadwerkelijk in de woonkamer durf neer te zetten.

Misschien wel leuk voor de toekomst om toch eens te proberen. Heb net met veel moeite een paar speaker kastjes gemaakt voor in me T2 busje die in de deuren moeten passen.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb hier geen kast berekeningen kunnen doen, dit was het maximale wat ik in de deur kwijt kon zonder in de deur te zagen.

gr
marcel
| O""""O | http://www.Briebelbus.nl | O""""O |

motoindo

Berichtdoor motoindo » Zo Okt 18, 2015 2:27 pm

Turbo.d schreef:Ik heb hier geen kast berekeningen kunnen doen, dit was het maximale wat ik in de deur kwijt kon zonder in de deur te zagen.

Wat voor drivertje is dat ? lijkt wel zo'n ding uit een bose 901 ???? - staat wel philips op het roostertje maar heb ze nog niet eerder in zo'n driehoek voorbij zien komen ....

wat zijn de binnenmaten van dat kastje wat net past ?
Chris Camphuisen

Turbo.d

Berichtdoor Turbo.d » Zo Okt 18, 2015 2:45 pm

Het is idd een Bose drivertje, maar niet voor de 901. Die hebben van die foam randjes en een actieve equaliser nodig. Dit zijn zogenaamde Star drivers, welke uit bijvoorbeeld in de Bose 100 speakers gebruikt worden.

De inhoud van het kastje voor die Stardrivers, hoort veel groter te zijn en er zit normaal een bassreflex poort in. Maar dit klinkt iig al beter als hoe ik ze eerst gemonteerd had (gewoon in de vrije ruimte) Met kast klinkt het beter :mrgreen:
| O""""O | http://www.Briebelbus.nl | O""""O |

David

Berichtdoor David » Zo Okt 18, 2015 2:51 pm

Wat is de BL van het woofertje? Ik zie het nergens vermeld.

En de Xmax?
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur

motoindo

Berichtdoor motoindo » Zo Okt 18, 2015 6:15 pm

Chris Camphuisen

Jan1950

Berichtdoor Jan1950 » Zo Okt 18, 2015 8:45 pm

impedance 1 ohm in een 901 zitten er 9?

Terug naar “Passief, zelfbouw en losse units”