Philips 22ah587: Geen hoog/midden

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

Philips 22ah587: Geen hoog/midden

Berichtdoor MFB-Holland » ma maart 19, 2012 10:23 pm

Ik heb alle elco's vervangen en de russtroom opnieuw afgeregeld.
Bij een "koude" start heb ik geen hoge/midden tonen. Na een klap op de bovenzijde van de box, komt het geluid er wel.
Is dit een slecht contact of is dit het relais?
Wordt de hoge/middentonen versterker gestuurd via het relais?
MFB-Holland

Re: Philips 22ah587: Geen hoog/midden

Berichtdoor Remi » ma maart 19, 2012 10:38 pm

100% het relais met dit effect.
alle speakers lopen over het relais, dat is ook bijna niet te missen in het schema
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Remi

Berichtdoor suretrak » wo maart 21, 2012 10:03 am

Heb ik bij een 532 ook eens gehad, en ooit eens gemeld in een ander topic zie onderstaande quote met daarin het probleem wat er aan de hand was.

Schoot me nog even te binnen en had ik vergeten te melden. Gisteren de 532 aangezet en wilde niet uitschakelen, terwijl alle kritieke onderdelen op het inschakel printje waren vervangen en op dezelfde manier waren gemonteerd als bij het werkende exemplaar.

Wat bleek: het relais bleef hangen...! Electronisch defect denk je dan, maar het metalen schakel beugeltje plakte aan de kern van de spoel die het beugeltje aantrekt. Hoe het mogelijk is weet ik niet dat daar iets plakkerigs tussen kan komen maar het was zo. Heel voorzichtig het beugeltje verwijderd en samen met de kern van de spoel goed schoon gemaakt en vervolgens weer gemonteerd. En jawel... het werkte weer naar behoren.

Ik wilde dit gewoon nog even melden. Soms ga je automatisch er van uit dat het een elektronisch defect is terwijl het net als in dit geval een mechanisch mankement was. Als je dan blijft denken en zoeken naar een electronisch defect ga je er nooit uitkomen.

succes....!!
suretrak

Berichtdoor Thomas » wo maart 21, 2012 10:18 am

Ja, maar het grote probleem is dat bij een 532 de voedingsspanning door het relais wordt geschakeld, terwijl bij de 587 het luidsprekersignaal over de relaiscontacten loopt. Die raken naar verloop van jaren geoxideerd en er ontstaat dus een overgangsweerstand. Iets ander probleem dus, maar inderdaad met 99% zekerheid wél het relais ;)
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Thomas
Site Admin

Berichtdoor Remi » do maart 29, 2012 9:15 pm

MFB-Holland schreef:Had ik laatst de ene box die geen midden/hoog had (was het relais, is opgelost), is nu de andere box aan de beurt die geen middentonen heeft.

(om het verhaal af te maken de uitkomst gemeld in een ander topic ook even hier in geplakt)
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Remi

Berichtdoor GeertB » di apr 10, 2012 12:06 pm

Thomas schreef:Ja, maar het grote probleem is dat bij een 532 de voedingsspanning door het relais wordt geschakeld, terwijl bij de 587 het luidsprekersignaal over de relaiscontacten loopt. Die raken naar verloop van jaren geoxideerd en er ontstaat dus een overgangsweerstand. Iets ander probleem dus, maar inderdaad met 99% zekerheid wél het relais ;)

Bij deze even melden dat ik na Elco-revisie van 2 van mijn 586 MFBs hetzelfde probleem met 1 van hen had: geen hoog meer als de box "koud" gestart was en bij laag geluidsniveau.
Eerst een halve dag verloren met uitzoeken ("high" potmeter, verbindingsdraden, soldeerpunten, ...), waarna ik op dit forum de oplossing gevonden heb.
Het beruchte relais van de print gehaald, open gemaakt en contactpunten met 600 schuurpapiertje oxidevrij gemaakt.
Nog wat contact cleaner erover, alles terug gemonteerd en problem opgelost!
Ik heb nog twee 586 staan die een Elco-revisie moeten krijgen en ga dit relais bij de standaard uit te voeren taken zetten voor revisie (de status LEDs vervangen staat hier ook bij).
Greetz,
Geert

Eerder purist dan audiofiel... Te veel verwend geweest met MFB sound tijdens mijn jeugdjaren ('80) ;-)
GeertB

Keer terug naar MFB boxen